lördag 27 augusti 2011

- Snart är hösten här. - Vad sa du?

Dimman låg tät. Med min kamera på armen gick jag ut, fantiserade om dimma som dansar på stilla vatten. När jag kom ut var dimman borta, solen sken ilsket på mig. Jag fick uppfinna dimmetoden. Ställ in skärpan, andas på objektivet vänta tills imman lättar något, tryck av. Vad du har är falsk dimma. Eftersom effekten blir att kontrasterna blir svaga kan man behöva justera detta i efterhand. För att få effekten på denna bild måste man se till att ha en kamera med mycket smuts i eller på, det har jag sett till. Är jag självgod om jag kallar denna bild hommage à Roy Andersson?

/Anneli

3 kommentarer:

  1. Den är riktigt bra! Fotad ner i vatten? Ser ut som en horisont, som i all sann konst är bilden full med förfalskningar.

    SvaraRadera
  2. Tack. Inte fotad ner i vatten. Utan det är verkligheten du ser. En man och ett barn står och flyger en drake.

    SvaraRadera
  3. Dimmetoden alltså, otroligt.

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.